söndag 24 februari 2013

Doppresenter till finaste lilla E


Idag var vi på dop för fina lilla E. I vanlig ordning hade jag svårt att rätta in mig i ledet och köpa silverbestick eller något annat som E ska dra med sig genom livet utan att faktiskt ha någon riktigt varken nytta eller glädje av.

Jag agerade detektiv och och forskade i vad E´s mamma tyckte att E kunde önska sig. En sovpåse såg ju himla praktiskt ut. Jag har aldrig sytt någon förut så jag knåpade ihop ett eget mönster, jag utgick från ett  bodymönster från Ottobre. När den blev klar insåg jag hur finurlig lösningen faktiskt var, att slippa tjorva med strumpor som ändå sparkas/kasas av och man kan öppna nertill och vika upp sovpåsen och byta blöja utan att klä av dem helt! :)
 Tyget är köpt i en lokaltygaffär med väldigt speciella öppentider (nästan aldrig, men en dag gick jag förbi och såg att det lyste och rusade in och fyndade det här tyget och lite velour).





Förut har jag meckat med pyttesmå storlekslappar som inte alls varit samarbetsvilliga. Den här gången ville jag prova något annat. Här har jag skurit ut storleken i stryka-på vinyl med hjälp av min Cameo.
Jag är verkligen jättenöjd med resultatet! Det var så himla smidigt att bara stryka på istället för att pilla med en liten storlekslapp i kantbandet. När jag ändå var i farten passade jag på att skära ut ett helt gäng med storlekar :)

Såhär ser sovpåsen ut när den är "stängd". Jag har använt ett tunt flätat snöre och vanlig anorakstopp nertill.

För att få halslinningen extra snygg passade jag på att utmana mig själv lite, fyrviks bandkantning. Kvällen innan den här skulle sys kom jag på ett jättesmidigt sätt att förenkla det som jag verkligen avskytt innan, just fyrviks bandkantning eftersom jag aldrig lyckas få det snyggt på bägge sidorna! Jag började med att vika kantbandet på mitten, och stryka ett rejält pressveck. Sedan sydde jag fast det räta mot räta, precis som vid trevik. Sen vek jag så att pressveckat hamnade precis kant i kant med plaggets tygkant och nålade, sen vek jag bara in från baksidan  så att den råa kanten på kantbandet hamnade mot pressvecket (på insidan då). Det gjorde det hela betydligt enklare och snyggare! :)

Här har Cameon fått arbeta lite igen (jag älskar att det finns så mycket man kan göra med den!). Vimplar med namn och prinsesskronor.
Tygerna kommer ifrån Gitte´s och vit bomullssnedslå från Bibbi.
Eftersom lilla E redan har så otroligt mycket hår för att vara så liten gjorde jag två små hårband med (jag la upp en tutorial för liten sen på blommorna). Knapparna är från Panduro misstänker jag. Jag köpte en påse där för länge länge sedan med 300 knappar i glada färger och det här är första gången de kommer till användning :) Jag använde mjuk axelbandsresår till själva hårbandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar